Projekt dofinansowała Fundacja mBanku
PODSUMOWANIE PROGRAMU GRANTOWEGO mPotęga – „BRYŁOMANIA”
Zakończyliśmy realizację programu mPotęga, finansowanego ze środków Fundacji mBanku.
Nasza szkoła wzięła udział w X edycji programu grantowego mPotęga. Celem projektu było zainteresowanie uczniów matematyką zachęcenie do pogłębiania jej tajników oraz pokazanie, jak bardzo potrzebna w codziennym życiu jest umiejętność logicznego myślenia.
Wartość grantu wynosiła 7940 zł. Środki finansowe zostały przeznaczone na realizację zadań, wzbogacenie szkoły w pomoce dydaktyczne oraz organizację warsztatów matematycznych. Naszym założeniem było także pokazanie, że na każdym przedmiocie można wykorzystać umiejętności zdobyte na lekcjach matematyki.
Matematyka – uczniowie poznali historię oraz wybitnych twórców geometrii przestrzennej, składali puzzle z postaciami matematyków, rozwiązywali quiz związany z omawianymi zagadnieniami. Poznali własności podstawowych figur przestrzennych. Wykorzystując zakupione pomoce naukowe uczniowie składali z zestawów kolorowe, pełne bryły oraz bryły szkieletowe. Otrzymane materiały pozwoliły także na rozkładanie zbudowanych brył oraz zapoznaniu się z wyglądem siatek. Uczniowie klas ósmych stworzyli Niezbędnik Ósmoklasisty z podstawowymi informacjami, wzorami dotyczącymi figur przestrzennych. Tablica znajduje się w pracowni matematycznej i jest wykorzystywana przez innych uczniów.
Język polski – uczniowie klas 7 i 8 podjęli się wyzwania napisania fraszki/wiersza o bryłach.
Informatyka – uczniowie tworzyli bryły w oparciu o wiedzę jakiej nauczyli się na matematyce, wykorzystywali własności i wykonywali modele figur przestrzennych, które później były drukowane na drukarce 3D. Trójwymiarowe modele przestrzenne powstałe na zajęciach będą wykorzystywane na zajęciach matematyki. Podczas zajęć uczniowie wykorzystując umiejętności z technologii informacyjnej tworzyli lapbooki, które zawierały podstawowe wiadomości o bryłach takich jak prostopadłościan, graniastosłup, ostrosłup oraz bryły obrotowe.
Na zajęciach fizyki po omówieniu zagadnień z astronomii uczniowie przygotowali przestrzenne modele Układu Słonecznego, wykazując się ogromną pomysłowością i kreatywnością. Wszystkie przygotowane prace wykorzystywały figury przestrzenne takie jak kule, prostopadłościany i walce. Wykorzystując zakupione pomoce naukowe na zajęciach fizyki uczniowie wyznaczali objętość figur przestrzennych oraz gęstości materiału z jakiego zostały wykonane, korzystali z Niezbędnika ósmoklasisty przygotowanego przez starszych kolegów i koleżanki, wykonywali potrzebne obliczenia, a następnie porównywali wyniki.
Aby pokazać użyteczność i potrzebę nauki matematyki oraz wykorzystanie jej w życiu codziennym kolejnym zadaniem było wyszukanie i zrobienie zdjęć przedmiotów nas otaczających, które kształtem przypominają bryły matematyczne. Uczniowie wykazali się dużą inicjatywą w poszukiwaniu figur, a tym samym udowodnili, że matematyka jest wokół nas.
Do projektu włączono także uczniów klas młodszych, którzy na zajęciach techniki i plastyki wykonywali makiety przestrzenne własnych pokoi (z wykorzystaniem jak największej ilości brył) oraz tworzyli przedmioty, które kształtem codziennego użytku, które kształtem przypominają bryły. Zaangażowanie i kreatywność uczniów przerosła wszelkie oczekiwania, ponieważ powstał ogromna ilość przedmiotów takich jak wazony, rakiety, wałki, strzelby i wiele innych. Ze względu na okres grudniowy powstały także bombki wykonywane różnymi technikami i choinki.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty prowadzone przez przedstawiciela Polskiego Centrum Origami. Podczas dwugodzinnych zajęć dla każdej z grup widać było ogromne zaangażowanie uczniów oraz chęć stworzenia papierowych brył. Zajęcia tak bardzo się podobały uczniom, że zamierzamy je powtórzyć dla uczniów klas młodszych.
W ramach Międzynarodowego Dnia Tabliczki Mnożenia w projekt zostali włączeni także uczniowie klas czwartych, którzy powtarzając i utrwalając sobie tabliczkę mnożenia, układali wieże z brył, odczytywali hasła i szukali w klasie danej bryły. Najwięcej emocji wzbudziły przykłady działań umieszczonych na piłeczkach pingpongowych i balonach. Mamy nadzieję, że przez zabawę uczniowie utrwalą sobie mnożenie i dzielenie liczb, a jednocześnie wkroczyli w świat geometrii przestrzennej.
Pokazaliśmy, że figury przestrzenne można także wykorzystać podczas rywalizacji sportowych. Dla uczniów klas 7 i 8 przygotowany został turniej sportowy, w którym myślą przewodnią były bryły.
Dziękujemy udziałowi w projekcie nasza szkoła pozyskała wiele pomocy naukowych, które będą wykorzystywane przez kolejne roczniki, jako wsparcie edukacyjne posłużą nam także wypracowane przez uczniów prace. Cieszymy się, że dzięki zorganizowanym zajęciom mogliśmy pokazać uczniom, że matematyka nie musi być nudna a wręcz przeciwnie, może dostarczać wielu pozytywnych emocji oraz o figurach przestrzennych można mówić na każdym przedmiocie.